W dniach 11- 14.05.2015 roku, miało miejsce spotkanie krajów partnerskich w ramach realizacji projektu Comenius Partnerskie Projekty Szkół „Eko-logiczne nastolatki Europy”. W realizacji projektu biorą udział szkoły: z Wielkiej Brytanii, Turcji, Włoch i Hiszpanii. W piątym- ostatnim spotkaniu partnerów wzięło udział 21 osób:

  • 7 z Wielkiej Brytanii (3 nauczycieli i 4 uczniów)
  • 6 z Turcji ( 4 nauczycieli i 2 uczniów)
  • 8 z Włoch (4 nauczycieli i 4 uczniów).

Niestety nie mogli przybyć do Polski przedstawiciele szkoły w Hiszpanii.

  • IMG_7904
  • DSC04391

 

 Poniedziałek

Pierwszy dzień goście spędzili w Gimnazjum im. Czesława Miłosza w Dębnicy Kaszubskiej. Przedstawiciele krajów partnerskich zostali przywitani przez Panią Dyrektor Małgorzatę Kowalską. Po przywitaniu goście mieli możliwość wysłuchać piosenek w języku tureckim, włoskim, angielskim i polskim w wykonaniu zespołu wokalnego pod kierownictwem nauczyciela muzyki Piotra Tomczyka. W części artystycznej wystąpili również: Dominika Dańczak, która na akordeonie zagrała piosenki krajów partnerskich i duet gitarowy Dawid Jońca i Kamil Kręcki. Dzięki uprzejmości Dyrektora Szkoły Podstawowej w Motarzynie Pana Gabriela Konkel, uczestnicy spotkania mieli możliwość wysłuchać i obejrzeć występ zespołu ludowego „Jantar”, w skład którego wchodzą uczniowie szkoły w Motarzynie. Po części artystycznej goście obejrzeli budynek szkoły, a następnie rozpoczęli realizację działań projektowych- prezentacje przybyłych krajów związanych z postępami w realizacji projektu, sadzenie drzew przez nauczycieli i uczniów, wykonanie kartek związanych ze Świętem Niezapominajki, dyskusję na temat raportu końcowego.
Po wizycie w szkole, goście mieli możliwość zwiedzić Ratusz w Słupsku i centrum miasta.

Wtorek
Drugi dzień wizyty rozpoczął się od spotkania w Urzędzie Gminy z Panią Wójt Iwoną Warkocką, sekretarzem gminy Radosławem Krawczykiem i asystentem Wójta Gminy Karolem Żukowskim. Rozmowa prowadzona była w miłej atmosferze, a dotyczyła wrażeń z dotychczasowego pobytu w Polsce, działań związanych z projektem, a także planów na kolejne wspólne działania Goście zostali obdarowani prezentami: filiżanką z herbem Dębnicy Kaszubskiej i figurką anioła wykonaną przez lokalnego artystę.
Kolejnym punktem dnia była wizyta w Nadleśnictwie Leśny Dwór- zastępca Nadleśniczego Pan Grzegorz Goliszek powitał przybyłych gości i zaprezentował informacje dotyczące lasów w Polsce i nadleśnictwa Leśny Dwór, następnie uczestnicy mobilności mieli okazję zobaczyć punkt obserwacyjny w Starnicach należący do systemu ostrzegania przeciwpożarowego, a także pokonać ścieżkę edukacyjną i zobaczyć szkółkę leśną. Goście pochodzący z krajów o niskim poziomie zalesienia, byli pod ogromnym wrażeniem pięknych lasów będących pod opieką nadleśnictwa.
Ostatnią atrakcją drugiego dnia wizyty było zwiedzanie elektrowni wodnej w Gałąźni Małej należącej do systemu elektrowni wodnych na rzece Słupi.

Środa
Kolejny dzień pobytu uczestnicy projektu spędzili w Słowińskim Parku Narodowym i Ustce. Wycieczka po wydmach była dla niektórych próbą sił, wspinanie się po piaszczystych pagórkach okazało się męczące, ale dotarcie do morza było rekompensatą poniesionego trudu. Wizyta w Parku Narodowym była świetną okazją dla uczestników projektu ekologicznego do obserwacji tego unikalnego ekosystemu. Po zmaganiach na wydmach goście spędzili popołudnie w nadbałtyckim kurorcie.

Czwartek
Ostatni dzień pobytu goście spędzili w Gdańsku. Pierwszym punktem było zwiedzanie centrum tego pięknego miasta- Długiego Targu z żelaznym punktem trasy turystycznej, fontanną Neptuna, następnie uczestnicy spotkania mieli możliwość obejrzeć wnętrze Kościoła Mariackiego. Zgodnie z profilem projektu nauczyciele i uczniowie wzięli udział w warsztatach ekologicznych w Narodowym Muzeum Morskim, podczas których wykonywali pod kierunkiem pracownika muzeum proste eksperymenty, które związane były z wodą. Czy kwaśny deszcz jest rzeczywiście kwaśny? Jak działa oczyszczalnia ścieków? Co się dzieje z olejem wylanym do wody i kiedy mówimy o katastrofie ekologicznej? Odpowiedzi na te pytania mieli szanse poznać uczestnicy warsztatów, które łączyły w sobie nie tylko wartość edukacyjną, ale okazały się też świetną zabawą.
Podsumowując wizytę partnerów projektu, należy podkreślić, że byli oni bardzo zadowoleni z pobytu w Polsce, mieli szansę poznać nasz region z różnych perspektyw. Uczniowie zgodnie stwierdzili, że obok wydm, wizyta w szkole i możliwość posadzenia drzewa były największymi atrakcjami pobytu w naszym kraju.

Agnieszka Dąbrowska

Raport z pierwszego spotkania krajów partnerskich w ramach realizacji

projektu Comenius Partnerskie Projekty Szkół

„Eko-logiczne nastolatki Europy”

Wielka Brytania 17-22.11.2013 rok

W pierwszym spotkaniu krajów partnerskich realizujących projekt, wzięli udział partnerzy z:

  • Wielkiej Brytanii,
  • Turcji,
  • Hiszpanii,
  • Włoch,
  • Polski.

W skład polskiej delegacji weszło dwoje nauczycieli:

  • Agnieszka Dąbrowska- koordynator ze strony Polski, nauczyciel języka angielskiego,
  • Janusz Krawczyk-nauczyciel geografii,

i czworo uczniów:

  • Julia Kwiatkowska- uczennica klasy III a,
  • Martyna Maślińska- uczennica klasy III a,
  • Diana Masłyk- uczennica klasy III d,
  • Bartosz Wichrowski- uczeń klasy III d.

 

  • DSCN0016
  • DSCN0344

 

Spotkanie miało miejsce w Wielkiej Brytanii w terminie 17.11-22.11.2013 roku. Grupa polska została przywitana na lotnisku w Birmingham przez dyrektora szkoły Andrew Dickensona i koordynatora projektu Pat Owen. Osoby przybyłe z innych krajów zostały zakwaterowane w Elim Centre w West Malvern, natomiast brytyjska szkoła partnerska ma swą siedzibę w miejscowości Martley.

Po zakwaterowaniu, wszyscy uczestnicy spotkania wzięli udział w kolacji w restauracji w Malvern, przy udziale dyrektora szkoły jego żony i syna, koordynatora projektu, nauczyciela geografii i jego córki.

Uczestnicy spotkania zostali przewiezieni do siedziby the Chantry School w Martley, gdzie przed szkołą powitani zostali przez prefektów szkoły- uczniów Ellę i Toma. Oficjalnego powitania w szkole dokonał dr Andrew Dickenson. Następnie uczestnicy udali się do sali konferencyjnej, gdzie głos zabrała koordynatorka projektu, emerytowana nauczycielka- Pat Owen. Kolejnym punktem dnia było przedstawienie informacji na temat krajów, z których pochodzą partnerzy i dotychczasowych działań w ramach realizacji projektu. Strona polska przygotowała prezentacje w programie Prezi:

  • Julia Kwiatkowska i Martyna Maślińska- o Polsce,
  • Diana Masłyk i Bartosz Wichrowski- o szkole w Dębnicy Kaszubskiej,
  • Agnieszka Dąbrowska- zaprezentowała dotychczasowe działania projektowe podjęte w Gimnazjum w Dębnicy Kaszubskiej.

Po prezentacjach wszystkich krajów, goście zostali zapoznani z infrastrukturą szkoły: pokojem nauczycielskim, biblioteką, salami lekcyjnymi w tym specjalistycznymi klasami do zajęć technicznych, robótek ręcznych, zajęć kulinarnych, muzycznych z mini salami do poszczególnych rodzajów muzyki, studiem nagrań, salą widowiskową, salą gimnastyczną, siłownią, pomieszczeniem ze ścianką do wspinania, stołówką. Na terenie szkoły znajduje się także boisko do gry w piłkę nożną i rugby, sad i ogródek, którymi opiekują się uczniowie, stanowisko ze skałami rozmieszczonymi w porządku chronologicznym. Uczestnicy spotkania mieli również okazję obserwować fragmenty lekcji: literatury, chemii, matematyki, języka francuskiego, zajęć technicznych, kulinarnych i robótek ręcznych. Uczniowie polscy wzięli udział w apelu na zakończenia dnia- apele odbywają się dwa razy dziennie, na początek dnia i na koniec. Polscy uczestnicy apelu podkreślali nienaganny sposób zachowania uczniów na apelu, spsób wchodzenia na apel i opuszczanie miejsca, gdzie się odbywał.

Zainteresowanie uczestników wzbudziły zasady obowiązujące w szkole: całkowity zakaz używania telefonów komórkowych, zakaz noszenia makijażu (za wyjątkiem uczennic najstarszej klasy, dla których dozwolone jest użycie tuszu do rzęs) czy brak dyżurów nauczycieli na krótkich przerwach.

Po wizycie w the Chantry School, uczestnicy pierwszej mobilności udali się do miejscowości Worcester, w której mieli okazję zwiedzić katedrę Jezusa Chrystusa i Najświętszej Panny, której budowa rozpoczęła się w XI wieku. W katedrze pochowani są Jan Bez Ziemi i najstarszy syn Henryka VII- Artur. Katedra położona jest w pobliżu najdłuższej rzeki Wielkiej Brytanii- Severn. Po przejściu przez centrum miasta, delegacje turecka, włoska i polska w obecności koordynatora projektu- Pat Owen, wzięły udział w spotkaniu z Panią- Pat Agar, która przewodniczy Radzie zarządzającej hrabstwem Worcestshire. Samo miasto Worcester liczy około 98 tysięcy mieszkańców i jak podkreśliła Pani Mayor (taki nosi oficjalny tytuł), jest to tendencja rosnąca. Uczniowie mieli okazję przymierzyć zarówno strój Pani Mayor, jak i potrzymać insygnia władzy. Uczestnicy spotkania mieli pytania dotyczące wystroju wnętrza jak i obecności flagi amerykańskiej w biurze Pani Mayor. Pani Pat Agar wspomniała o licznej grupie Polaków przebywających na terenie hrabstwa.

Kolejnym punktem wizyty w Worcester, było zwiedzanie biblioteki o nazwie  „The Hive” (polska nazwa- Ul), biblioteka została oddana do użytku w lipcu 2012 roku. Nie tylko bryła budynku jest niezwykła- kubatura budynku wynosi około 10 tysięcy m3, również fakt, że The Hive łączy w sobie zbiory biblioteki Uniwersytetu w Worcester i biblioteki publicznej. Budynek został zaprojektowany w ten sposób, żeby spełniać warunki zrównoważonego rozwoju- maksymalne wykorzystanie światła dziennego, korzystanie z odnawialnych źródeł energii czy wykorzystanie naturalnej wentylacji to tylko niektóre sposoby na to, by budynek był energooszczędny i wodooszczędny. Delegacje miały możliwość zwiedzić niektóre działy biblioteki- historyczny i niezwykle kolorowy i przyjazny najmłodszym czytelnikom- dział dziecięcy. Włodarze biblioteki z dumą podkreślili, że od momentu otwarcia liczba czytelników wzrosła o 400 %, sprzyja temu również fakt, że w budynku biblioteki można uregulować rachunki i załatwić urzędowe sprawy. W budynku biblioteki odbyło się spotkanie z Katy Boom, która zajmuje się sprawami ekologii na Uniwersytecie w Worcester. Gospodarz spotkania przedstawił zakres swoich działań głównie w związku z równoważonym rozwojem. Następnie delegacje pracowały w grupach narodowych przy wsparciu prowadzącej, zastanawiając się jakie można podjąć kroki na własnym terenie związane z szeroko pojętą polityką ekologiczną. Uczestnicy spotkania uzyskali wiele rad, jak rozpocząć wdrażanie działań proekologicznym w szkole i wśród lokalnej społeczności.

Po opuszczeniu Worcester, uczestnicy spotkania przejechali do Malvern, gdzie Andrew Dickenson oprowadził gości po centrum miejscowości (zwiedzający dowiedzieli się, że na cmentarzu przykościelnym pochowana jest córka Karola Darwina). Ostatnim punktem dnia była kolacja we włoskiej restauracji.

Drugi dzień wizyty w Wielkiej Brytanii rozpoczął się od wizyty w the Chantry School, członkowie delegacji krajów partnerskich mieli okazję obejrzeć i wysłuchać prezentacji dotyczących kwestii ekologii:

  • uczniowie szkoły brytyjskiej opowiedzieli o projekcie, w trakcie którego badano pobliską rzeczkę, z naciskiem położonym na badanie jakości wody,
  • dwóch nauczycieli szkoły (przedmioty ścisłe) zaprezentowali fragmenty filmu, który traktował o ilości śmieci w niektórych rejonach świata i braku systemowych rozwiązań tego problemu,
  • Bob Allison, nauczyciel geografii przedstawił prezentację dotyczącą projektu realizowanego w szkole, mającego na celu stworzenie przyszkolnego sadu, szczepienia jabłoni i orgaznizacji corocznego festynu ku czci jabłka,
  • delegacja hiszpańska, która dojechała do reszty grup w poniedziałek wieczorem zaprezentowała swoje dotychczasowe działania w kierunku działań proekologicznych, szkoła ta może pochwalić się posiadaniem Zielonej Flagi.

Po prezentacjach kraje partnerskie miały możliwość omówienia dalszych działań w ramach realizacji projektu, w tym czasie uczniowie obserwowali życie szkoły.

Po lunchu, miało miejsce spotkanie przedstawicieli lokalnych szkół podstawowych i przedstawiciela lokalanych władz zajmującego się sprawami ekologii. Spotkaniu przyglądał się John Rhymer- szef lokalnego ośrodka ekologicznego- Bishops Wood Centre, który był gospodarzem środowego spotkania w siedzibie kierowanego przez siebie ośrodka. Przybyli na spotkanie goście wysłuchali krótkiej prezentacji systemu monitorowania zużycia energii zaprezentowanej przez osobę zajmującą się sprawami zużycia energii z ramienia władz lokalnych. Przedstawiciele szkół podzielili się swoimi dotychczasowymi osięgnięciami w tej dziedzinie. Strona polska uzyskała wyjaśnienia dotyczące funkcjonowania w szkole patroli energetycznych. Spotkanie było doskonałą okazją pozyskania praktycznych wskazówek do prowadzenia działań proekologicznych w szkołach i wśród loklanych społeczności.

Po pracowitym dniu- późnym popołudniem członkowie delegacji krajów partnerskich zostali zaproszeni do domu Pat Owen, była to świetna sposobność obejrzenia tradycyjnego domu brytyjskiego- gospodyni okazała niezwykłą gościnność i otwartość. Warto dodać, że budynek, w którym mieszka koordynator projektu pochodzi z 1872 roku.

Po wizycie w domu Pat Owen, uczestnicy mobilności udali się na kolację, w towarzystwie dyrektora szkoły i dwóch pań reprezentujących Radę Szkoły (17 osobowa rada składająca się z osób, których zadaniem jest sprawowanie funkcji w zakresie planowania strategii rozwoju szkoły, spraw finansowych, a także funkcji doradczych, tak zwani governors, osoby te pracują w komisjach zadaniowych, spotykając się dwa razy na kwartał, Rada Szkoły rekrutuje się z różnych środowisk: rodziców uczniów, kadry szkoły, władz lokalnych, społeczności lokalnych i przedstawicieli fundacji, sponsorów, partnerów współpracujących ze szkołą).

Po śniadaniu w Elim Centre uczestników spotkania przewieziono do Ośrodka Bishop Wood.

Na miejscu przywitał uczestników kierownik ośrodka John Rhymer, który opisał krótko  historię powstania Ośrodka Bishop Wood i jego rolę w propagowaniu zasad zrównoważonego rozwoju wśród uczniów hrabstwa Worcestershire. Następnie przedstawił grupie urzędnika Rady hrabstwa Worcestershire do spraw zrównoważonego rozwoju Ruperta Brakspear.

Rupert w bardzo interesujący i dostępny sposób zaprezentował aktywne metody nauczania zasad zrównoważonego rozwoju. Prezentacja połączona była z ćwiczeniami, w których brali udział wszyscy uczestnicy spotkania podzieleni na międzynarodowe grupy.

Po zakończeniu prac w grupach John Rhymer zaprosił wszystkich na spacer po lesie(?) otaczającym Ośrodek w celu nawiązania bezpośredniego kontaktu z przyrodą zatytułowany „Orzeźwiający dotyk natury”. Spacer był w rzeczywistości ćwiczeniami uczącymi odbierania przyrody wszystkimi zmysłami.

- dotykiem- rozpoznawanie znalezionego liścia po jego strukturze;

-wzrokiem – obserwacja drzew podczas spaceru za pomocą lusterka;

- węchem – przygotowanie pucharu ziół znalezionych w lesie;

- słuchem – nasłuchiwanie odgłosów lasu;

Po spacerze uczestnicy projektu uczestniczyli w zajęciach pod kierunkiem pani Helen Ferguson, pracownikowi Ośrodka, która zajmuje się edukacją dzieci i młodzieży odwiedzających Bishop Wood w ramach zajęć lekcyjnych.

Helen zaprosiła uczestników spotkania do ćwiczeń uczących praktycznego zastosowania podstawowych zasad, nie naruszających równowagi w przyrodzie:

- „Zbuduj najbardziej energooszczędny dom” – zastosowanie energooszczędnych materiałów budowlanych.

-  „Woda dla życia” – konieczność ochrony zasobów wodnych.

- „ Idzie zielone” – rola recyklingu  w gospodarowaniu zasobami.

Spotkanie z Helen zakończono zwiedzaniem Ośrodka, który został zbudowany zgodnie z w/w zasadami.

Pobyt w Ośrodku zakończył wspólny lunch, po którym uczestnicy spotkania udali się do pobliskiej rezydencji Hartlebury, w której znajduje się obecnie muzeum hrabstwa Worcestershire obrazujące 1000-letnią historię regionu oraz życie i pracę ludności hrabstwa w dawnych czasach w pięknym otoczeniu Hartlebury Castle.

W drodze powrotnej do Elim Centre gospodarze i goście zjedli na obiad tradycyjne danie angielski Fish and chips w angielskiej restauracji.

Czwartek był dniem przeznaczonym na zwiedzanie położonych w pobliżu atrakcji turystycznych.

Pierwszym etapem zwiedzania było turystyczne miasteczko Stratford-upon-Avon – miejsce urodzin Williama Shakespeare. Uczestnicy spotkania najpierw zwiedzili teatr Royal Shakespeare Theatre, a następnie urokliwymi zabytkowymi uliczkami starego miasta udali się do Shakespear’s Bithplace czyli do domu, w którym urodził się słynny dramatopisarz.

Drugim etapem zwiedzania było drugie, co do wielkości miasto Wielkiej Brytanii – Birmingham.

Po przybyciu do Birmingham uczestnicy projektu podzielili się na dwie grupy. Grupa turecka, włoska i hiszpańska w towarzystwie Pat Owen i Boba Allison udała się na zakupy do jednego z największych centrów handlowych w Europie, natomiast nasza grupa pod opieką Agnieszki Dąbrowskiej postanowiła zwiedzić Galerię Sztuki i Muzeum miasta Birmingham. W oczekiwaniu na powrót naszych przyjaciół z centrum handlowego nasza grupa spędziła czas spacerując po centrum miasta, na ulicach którego odbywał się doroczny Niemiecki Jarmark Bożonarodzeniowy.

Około godziny 21 uczestnicy projektu spotkali się w Salonie Kawowym Elim Centre, aby podsumować pierwsze spotkanie wyjazdowe. Dyrektor the Chantry School, Andrew Dickenson w towarzystwie koordynator projektu Pat Owen, nauczyciela geografii Boba Allisona podziękował wszystkim uczestnikom spotkania i wręczył im certyfikaty uczestnictwa. Na zakończenie spotkania przedstawiciele wszystkich grup wręczyli sobie wzajemnie drobne upominki i serdecznie powiedzieli ‘Goodbye’ and ‘See you soon!’

Po śniadaniu w Elim Centre wszyscy uczestnicy pierwszego spotkania zostali odwiezieni przez Boba Allisona i Pat Owen na lotnisko w Birmingham, gdzie po serdecznym pożegnaniu każda grupa udała się na swój lot. Nasza grupa przez Monachium przyleciała do Gdańska, skąd zabrał ich bus do Dębnicy Kaszubskiej.

  1. Prezentacja.pdf

Sprawozdanie z konkursu na logo i maskotkę projektu „Eko-logiczne nastolatki Europy”

W październiku 2013 roku w Gimnazjum im. Czesława Miłosza w Dębnicy Kaszubskiej odbył się konkurs na logo i maskotkę projektu „Eko-logiczne nastolatki Europy” realizowanego w ramach Comenius Partnerskie Projekty Szkół. Logo przygotowywali uczniowie szkoły w ramach zajęć z plastyki i papieroplastyki. Komisja w składzie Magdalena Siemaszko- nauczyciel papieroplastyki, Piotr Tomczyk- nauczyciel plastyki i Agnieszka Dąbrowska- koordynator projektu, dokonała wyboru 19 logo, które przeszły do kolejnego etapu i zostały poddane głosowaniu uczniów i nauczycieli. Maskotki zostały wykonane przez członków grupy projektowej i przez uczniów w trakcie zajęć papieroplastyki. 24 października 2013 roku uczniowie i nauczyciele głosowali na ich zdaniem najładniejszą maskotkę i logo projektu.

Wyniki konkursu na logo projektu

I miejsce

Karolina Dawidowska klasa Ia

II miejsce

Daria Urbańska klasa Id

III miejsce

Robert Królik klasa IIa

Wyróżnienie

Diana Masłyk klasa IIId

Wyróżnienie

Fabian Minda klasa Ib

Wyróżnienie

Aleksandra Langowska klasa IIc

 

Wyniki konkursu na maskotkę projektu

I miejsce

Julia Kwiatkowska klasa IIIa

II miejsce

Paweł Piórkowski klasa IIIc

III miejsce

Rafał Chmielewski klasa IIa

Wyróżnienie

Julia Sulik klasa IIIa

Wyróżnienie

Diana Masłyk klasa IIId

 

 

  • 5
  • 6

Dębnica Kaszubska, 08.10.2013 r.

Szanowni Państwo!

Chcielibyśmy Państwa poinformować, że w bieżącym roku szkolnym Gimnazjum im. Czesława Miłosza w Dębnicy Kaszubskiej rozpoczyna realizację projektu w ramach Programu Comenius Partnerskie Projekty Szkół ‘Eco-logically teens of Europe’ (skrót E.L.I.T.E.) polski tytuł ‘Eko-logiczne nastolatki Europy’. Projekt będzie realizowany przez dwa lata. Część działań będzie realizowanych przez całą społeczność szkolną, część przez grupę projektową, której przedstawiciele będą mieli okazję wziąć udział w wyjazdach do krajów partnerskich. Po pierwszym spotkaniu krajów partnerskich zostanie podjęta decyzja czy nasi gimnazjaliści będą mieli okazję gościć młodzież z krajów uczestniczących w projekcie.

Jeżeli Państwa dziecko interesuje się ekologią, angażuje się w naukę języka angielskiego i nie boi się wyzwań, zapraszamy na spotkania grupy projektowej w poniedziałki lub środy na 8 godzinie lekcyjnej w sali nr 6. W razie pytań prosimy o kontakt z koordynatorem projektu- Agnieszką Dąbrowską. Wszelkie informacje związane z projektem, mogą Państwo znaleźć na stronie internetowej szkoły.

Skład grupy projektowej:

  • W. Brytania (wyjazd XI 2013), Hiszpania (wyjazd III 2014), Turcja (wyjazd XI 2014),
  • Włochy (termin wyjazdu nie został jeszcze określony),
  • Polska

Cele:

  • rozwijanie świadomości ekologicznej i wdrożenie postaw proekologicznych w szkole,
  • poznanie kultury państw partnerskich,
  • przygotowanie mapy obszarów chronionych w danym kraju,
  • promowanie równych szans dla ludzi z różnych środowisk,
  • wspieranie współpracy i działania w zespole,
  • rozwijanie umiejętności w posługiwaniu się językiem angielskim,
  • doskonalanie umiejętności w zakresie technologii informacyjno – komunikacyjnej.

W roku szkolnym 2013/2014 planujemy między innymi:

  • minitest ekologiczny, quiz ekologiczny ‘How green are you?’
  • wykonanie logo projektu, konkurs na maskotkę,
  • wyjazd do W. Brytanii – 4 uczniów (XI 2013),
  • stopniowe wdrażanie zasady 3 R- redukować (zmniejszać ilość zużywanej energii), patrole energetyczne w szkole,
  • wyjazd do Hiszpanii- 4 uczniów (III 2014),
  • tworzenie albumu roślin i zwierząt naszej okolicy,
  • zasada 3R ponowne zastosowanie odpadów- konkurs na powtórne zastosowanie zużytych przedmiotów,
  • prace ogrodnicze, tydzień ekologii w szkole (V 2014).

Zapoznałam/-em się z informacją na temat projektu ____________   ______________________

data                   podpis rodzica/opiekuna prawnego

Comenius Partnerskie Projekty Szkół „EKO-LOGICZNE NASTOLATKI EUROPY”

  1. DATA EWALUACJI:

nauczyciele i rodzice- 24.10.2013 r.

uczniowie- ostatni tydzień października

  1. MIEJSCE PRZEPROWADZENIA EWALUACJI:

Gimnazjum im. Czesława Miłosza w Dębnicy Kaszubskiej

  1. UCZESTNICY:
  2. Czy wiedzą Państwo, że nasza szkoła bierze udział w realizacji projektu Comenius Partnerskie Projekty Szkół?
1. Uczniowie 86 osób
2. Nauczyciele 19 osób
3. Rodzice 47 osób

  1. Czy zna Pani/Pan cele działania?

  1. Czy wiedzą Państwo, jakie działania będą podejmowane w trakcie pierwszego roku trwania projektu?

  1. Czy wiedzą Państwo, jakie kraje są partnerami w projekcie?

  1. Czy informacje o projekcie są łatwo dostępne?

  1. Czy uważa Pani/Pan, że nasza szkoła powinna uczestniczyć w projektach międzynarodowych?

  1. Jakie korzyści mogą płynąć z uczestnictwa naszej szkoły w międzynarodowym projekcie:

  1. Wnioski:

- grupą, która posiada najmniejszą świadomość na temat realizowanego projektu są rodzice uczniów, wyniki ewaluacji wskazują też na problemy z dostępem do informacji na temat projektu- w związku z tym należy prowadzić szeroką akcję informacyjną, mającą na celu zapoznanie rodziców, a także uczniów i nauczycieli z celami projektu i bieżącym relacjonowaniem działań projektowych- umieszczanie informacji na stronie internetowej szkoły i gminy, aktualizacja gazetki w Zielonym Kąciku Comeniusa szczególnie przed każdym zebraniem i dniem otwartej szkoły, przekazywanie informacji przez wychowawców na temat postępów działań projektowych, umieszczanie informacji na temat projektu w miejscach publicznych- w Urzędzie Gminy, Ośrodku Zdrowia, w Szkole Podstawowej w Dębnicy Kaszubskiej.

Quiz ekologiczny

W drugim tygodniu października 2013 roku we wszystkich klasach Gimnazjum im. Czesława Miłosza w Dębnicy Kaszubskiej na lekcjach języka angielskiego został przeprowadzony quiz ekologiczny ‘How green are you?’ w ramach realizacji projektu „Eko-logiczne nastolatki Europy”. Identyczny quiz przeprowadzono we wszystkich krajach partnerskich. Celem quizu było zwrócenie uwagi na zagadnienia związane z kreowaniem postaw proekologicznych, pytania zostały skonstruowane w ten sposób, żeby uświadomić osoby rozwiązujące quiz jak wiele zależy od postawy pojedynczego człowieka w procesie ochrony przyrody. Wskazano różne kierunki działań od oszczędności wody i energii elektrycznej, poprzez świadomy wybór środka transportu, skończywszy na kreowaniu otoczenia, które jest przyjazne środowisku. Jednocześnie quiz był doskonałą okazją do zapoznania się z podstawowym słownictwem w języku angielskim związanym z ekologią.

Uczniowie po podsumowaniu swoich punktów sprawdzali jaki kolor zieleni opisuje ich postawę ekologiczną, im ciemniejszy kolor- tym postawa bardziej przyjazna naturze. Jak wskazują wyniki, klasy pierwsze a zwłaszcza 1a i 1b osiągnęły najlepsze rezultaty spośród społeczności uczniowskiej.

Klasa

Liczba uczniów

Deep green

Emerald green

Light green

Klasa 1a

23

13

10

-

Klasa 1b

19

14

5

-

Klasa 1c

20

7

13

-

Klasa 1d

21

3

18

-

Klasa 2a

25

8

17

-

Klasa 2b

16

6

10

-

Klasa 2c

19

4

14

1

Klasa 2d

23

2

18

3

Klasa 3a

22

2

20

-

Klasa 3b

18

3

14

1

Klasa 3c

13

7

5

1

Klasa 3d

19

5

13

1

Szkoła

238

74

157

7

Rodzice

39

5

33

1

W dniu 28 października 2013 roku sześcioro uczniów klasy 2a, należących do grupy projektowej, odwiedziło Urząd Gminy w Dębnicy Kaszubskiej. Uczniowie poprosili o rozwiązanie quizu ekologicznego pracowników urzędu. Jednocześnie, uczniowie powiesili w gablocie urzędu plakat wykonany w ramach działania grupy projektowej. Plakat zawiera informację o tytule projektu, krajach partnerskich, celach projektu i zaplanowanych działaniach na rok szkolny 2013/2014.

Pracownicy UG w Dębnicy Kaszubskiej

23

7

16

-

    • foto1
    • foto2

Zasady rekrutacji uczniów

do udziału w projekcie „Eko-logiczne nastolatki Europy”

realizowanego w ramach programu Comenius Partnerskie Projekty Szkół

w Gimnazjum im. Czesława Miłosza w Dębnicy Kaszubskiej

  • §1 Informacje ogólne
    • Wielka Brytania listopad 2013,
    • Hiszpania marzec 2014,
    • Turcja listopad 2014,
    • Włochy kwiecień 2015.
  • §2 Informacje o prowadzonej rekrutacji
  1. Tytuł i numer projektu: „Eko-logiczne nastolatki Europy”nr 2013-1-GB1-COM06-24963 5w.
  2. Miejsce realizacji projektu: Gimnazjum im. Czesława Miłosza w Dębnicy Kaszubskiej.
  3. Czas realizacji 01.09.2013- 30.07.2015.
  4. Projekt „Eko-logiczne nastolatki Europy” skierowany jest do wszystkich uczniów klas I-III i nauczycieli Gimnazjum im. Czesława Miłosza.
  5. W ramach realizacji projektu będą miały miejsce 3 lub 4 wyjazdy zagraniczne (do ustalenia przez partnerów podczas pierwszego spotkania, ze względu na brak akceptacji przez Narodową Agencję jednego z partnerów):
  1. We wszystkich wyjazdach zagranicznych weźmie udział łącznie około 16 uczniów.
  2. Informacje dotyczące projektu będą umieszczane na stronie internetowej szkoły, w ‘Zielonym kąciku Comeniusa’ i na stronie projektu, która zostanie utworzona w styczniu 2014 roku, adres strony internetowej zostanie podany do publicznej wiadomości niezwłocznie po jej utworzeniu.
  1. O czasie i miejscu spotkania organizacyjnego uczniowie zostaną powiadomieni na lekcjach języka angielskiego, podczas apelu ogólnoszkolnego, stronę internetową szkoły i poprzez plakat wywieszony w widocznym miejscu w szkole.
  2. Rodzice wszystkich uczniów Gimnazjum zostaną powiadomieni o realizacji projektu poprzez piemną informację skierowaną indywidualnie do rodziców i informację na stronie internetowej szkoły.
  • §3 Zasady rekrutacji do grupy projektowej
  1. Projekt skierowany jest do wszystkich uczniów Gimnazjum i część działań projektowych realizowana jest przez całą społeczność uczniowską szkoły, niemniej jednak zostanie utworzona grupa projektowa, która oprócz zadań skierowanych do wszystkich uczniów będzie wykonywać pozostałe działania projektowe.
  2. W działaniach grupy projektowej może wziąć udział każdy uczeń, który interesuje się ekologią, angażuje się w proces nauczania języka angielskiego i zadeklaruje chęć uczestnictwa po spotkaniu organizacyjnym, na którym zostaną przedstawione Cele projektu, Harmonogram działań i Regulamin uczestnictwa w wyjazdach zagranicznych.W celu potwierdzenia uczestnictwa, uczeń zobowiązany jest do wypełnienia Deklaracji przystąpienia do projektu (załącznik 1).
  3. Rodzice są zobowiązani do zapoznania się z dokumentacją projektu zamieszczoną na stronie internetowej szkoły i podpisania zgody na uczestnictwo dziecka w projekcie do 21 października 2013 roku (załącznik 2).
  4. Udział w zajęciach, terminowość wykonywanych prac zgodnie z harmonogramem działań (załącznik 3 i 4) będą odnotowywane w dzienniku zajęć.
  5. Jeżeli uczeń będzie nieobecny na dwóch zajęciach z rzędu, bez usprawiedliwienia swoich nieobecności, zostanie wykreślony z listy uczestników projektu.
  6. Uczeń może zrezygnować z uczestnictwa w projekcie po złożeniu pisemnego oświadczenia podpisanego przez rodziców.
  • Cele projektu

Chcielibyśmy rozwijać pozytywne działanie nastolatków w kierunku ochrony dziedzictwa przyrodniczego i wartości kulturowych, które mogą być przekazane przyszłym pokoleniom, mamy na celu znaleźć ekologiczny sposób życia.

Projekt ma na celu:

-rozwijać świadomość w zakresie trwałości ekologicznej na poziomie indywidualnym, lokalnym i globalnym,

-przedstawić bezpieczne zachowania ekologiczne i wdrożyć postawę proekologiczną w szkołach,

-eliminować bariery kulturowe pomiędzy krajami europejskimi,

-zapewnić przykłady dobrej praktyki w Europie dla nauczycieli i personelu administracyjnego,

-stać się przewodnikiem i źródłem wiedzy dla innych szkół i dla przyszłych projektów,

-przygotować mapę obszarów chronionych w danym kraju,

-promować równe szanse dla uczniów ze specjalnymi potrzebami,

-promować równe szanse dla ludzi z różnych środowisk kulturowych, socjalnych i ekonomicznych,

-wspierać współpracę i działanie w zespole tak wśród uczniów jak i wśród nauczycieli,

-rozwijać umiejętności w posługiwaniu się językiem angielskim jako narzędziem komunikacji podczas trwania projektu,

-zrozumieć wartość równego traktowania w procesie uczenia się i nauczania,

-doskonalić umiejętności w zakresie technologii informacyjno - komunikacyjnej, poprzez działania projektowe i utrzymywanie stałej wymiany informacji, przesyłanie filmów, zdjęć i dokumentów zwizanych z oceną działań projektowych,

-określić współczesne zagrożenia obszarów chronionych, zapoznać społeczność szkolną z tymi zagrożeniami, wypracować praktyczne rozwiązania tych problemów.

  • §5 Rekrutacja do udziału w wyjazdach
    • §6 Dodatkowe postanowienia dotyczące projektu
  1. Rekrutacja będzie prowadzona według ustaleń zawartych w Regulaminie uczestnictwa w wyjazdach zagranicznych (załącznik nr 5).
  2. Z posiedzeń Komisji rekrutacyjnej każdorazowo zostanie sporządzony protokół zawierający datę posiedzenia, nazwiska członków Komisji i ich podpisy, listę osób zakwalifikowanych do wyjazdu i skład grupy rezerwowej.
  3. Lista uczestników wyjazdu i grupy rezerwowej zostanie wywieszona na specjalnej tablicy poświęconej projektowi i umieszczona na stronie internetowej szkoły.
  1. Uczniowie, którzy z jakichkolwiek powodów nie dowiedzieli się o prowadzonej rekrutacji do uczestnictwa w programie Comenius, a bardzo chcieliby w nim uczestniczyć proszeni są o zgłoszenie się do koordynatora projektu.
  2. Uczniowie z klas pierwszych Gimnazjum w tym roku nie mogą wziąć aktywnego udziału w projekcie tzn. nie mogą reprezentować szkoły podczas wyjazdów zagranicznych. Mogą jednak brać udział we wszystkich podejmowanych zadaniach w celu aktywnego uczestnictwa w następnym roku szkolnym.
  3. W przypadkach spornych, nie uregulowanych postanowieniami niniejszego regulaminu, a dotyczących udziału w projekcie decyzję podejmie komisja złożona z przedstawiciela dyrekcji szkoły, koordynatora i co najmniej jednego nauczyciela realizującego projekt.

Załącznik 1

Gimnazjum im. Czesława Miłosza w Dębnicy Kaszubskiej

Deklaracja udziału w projekcie Comenius Partnerskie Projekty Szkół

„Eko-logiczne nastolatki Europy”

___________________________________________________         __________

Imię i nazwisko ucznia                                                            Klasa

  1. Deklaruję dobrowolny udział w projekcie Comenius Partnerskie Projekty Szkół „Eko-logiczne nastolatki Europy” w roku szkolnym 2013/2014 i 2014/2015 (w przypadku uczniów klas trzecich roku szkolnego 2013/2014) i zobowiązuję się aktywnie uczestniczyć w działaniach projektowych.
  1. Wyrażam gotowość do godnego reprezentowania szkoły podczas wyjazdów zagranicznych, jak i podczas działań lokalnych.
  1. Zostałam/-em zapoznany z dokumentami dotyczącymi realizacji projektu: Celami projektu, Harmonogramem działań na rok szkolny 2013/2014 i 2014/2015, Zasadami rekrutacji do projektu, Regulaminem uczestnictwa w wyjazdach zagranicznych.

 

__________     ______________________

Data                    Podpis uczestnika

Załącznik 2

OŚWIADCZENIE

rodziców w sprawie zgody na udział dziecka

w projekcie Programu „Uczenie się przez całe życie” – Comenius

i przetwarzanie jego danych osobowych

Wyrażam zgodę na udział mojego dziecka:

____________________________________________ z klasy _______________

w projekcie:

„Eko-logiczne nastolatki Europy”

 

realizowanego przez Gimnazjum im. Czesława Miłosza w Dębnicy Kaszubskiejw ramach Programu „Uczenie się przez całe życie” – Comenius w terminie:

październik 2013- czerwiec 2015

(w przypadku uczniów klasy trzeciej październik 2013-czerwiec 2014)

 

Jednocześnie potwierdzam, że zapoznałam/-em się z Zasadami rekrutacji, Celami projektu, Harmonogramem działań i Regulaminem uczestnictwa w wyjazdach zagranicznych umieszczonymi na stronie internetowej Gimnazjum im. Czesława Miłosza w Dębnicy Kaszubskiej.

………………….........................................................................

………………….........................................................................

Data i podpis matki

Data i podpis ojca

Rozumiem, że zdjęcia, filmy oraz nagrania wideo dotyczące uczniów biorących udział w projekcie mogą być wykorzystywane przez szkoły partnerskie i/lub ich Narodowe Agencje w materiałach promocyjnych.

Wyrażam zgodę/nie wyrażam zgody*) na wykorzystywanie, publikowanie i/lub powielanie fragmentów wywiadów i listów, obrazów oraz nagrań dźwiękowych mojego dziecka przez szkołę macierzystą, szkoły partnerskie i ich Narodowe Agencje podczas jego udziału w projekcie.

*) Niepotrzebne skreślić

………………….........................................................................

………………….........................................................................

Załącznik 3

Harmonogram działań w ramach projektu

„Eko-logiczne nastolatki Europy”

w roku szkolnym 2013/2014

 

Działanie

Data rozpoczęcia

 

Tworzenie grup projektowych.

październik 2013

 

Przygotowanie ‘Zielonych kącików Comeniusa’, w których będą wywieszane plakaty, prace plastyczne związane z oszczędzaniem energii i zanieczyszczeniem

październik 2013

 

Quiz „How green are you?”

Każda szkoła przygotuje plan działań zgodny z wymaganiami projektowymi.

październik 2013

 

Wywieszenie wyników quizu w ‘Zielonych kącikach Comeniusa’.

październik 2013

 

Konkurs na logo projektu. Przygotowanie maskotki projektu z odpadów.

październik 2013

 

Ogłoszenie zwycięzców konkursu na logo, zaprezentowanie maskotki projektu.

październik 2013

 

Pierwsze spotkanie partnerów (w Wielkiej Brytanii):

- planowanie działań projektowych, określenie terminów,

- wyjaśnienie działań zaplanowanych dla krajów partnerskich,

- udział w warsztatach,

- podzielenie się przykładami dobrej praktyki

- omówienie obecnych działań proekologicznych szkół, wyjaśnienie obszarów, którymi będą zajmować się partnerzy,

- warsztaty ‘Co to jest eko?’,

- zewnętrzna ewaluacja,

- odwiedzenie centrów ekorozwoju.

listopad 2013

 

Umieszczenie zdjęć i relacji z pierwszego spotkania partnerów w ‘Zielonych kącikach Comeniusa’.

grudzień 2013

 

Przedstawienie w szkole patroli ekologicznych ze zdjęciami członków i ich obowiązkami.

grudzień 2013

 

Wprowadzanie zasady ‘Trzy razy R’- redukcja:

- rozpoczęcie kampanii efektywnego wykorzystania energii, przygotowanie broszurek,ulotek, plakatów i przeprowadzenie badań na temat zużycia energii,

- wybranie członków patrolu ekologicznego (patrz punkt 9.),

- przygotowanie flagi energii, żeby nagrodzić klasy za dobre praktyki w oszczędnym zużyciu energii.

grudzień 2013/

styczeń 2014

 

Przygotowanie strony projektu (Turcja) i Ekoblogu jako platform komunikacyjnych dla uczniów.

styczeń/luty 2014

 

Umieszczanie zdjęć, filmów i relacji z prowadzonych działań projektowych.

cały czas trwania projektu

 

Przygotowanie do drugiego spotkania partnerów. Każda szkoła przygotuje projekt, w którym zaproponuje autentyczne, innowacyjne i kreatywne rozwiązania mające ochronić przyrodę.

luty 2014

 

Drugie spotkanie partnerów (Hiszpania):

- prezentacja projektów przygotowanych przez każdy kraj,

- wizyty w parkach narodowych,

- zewnętrzna ewaluacja,

- wykonanie karmników dla ptaków z szyszek.

marzec 2014

 

Przygotowanie cyfrowego albumu o roślinach i zwierzętach występujących w okolicy, opublikowanie go na Ekoblogu.

kwiecień 2014

 

Wprowadzanie zasady 3R- ponowne użycie:

- uczniowie wymyślą ponowne zastosowanie zużytych przedmiotów i podzielą się swoimi pomysłami z innymi.

kwiecień 2014

 

Uczniowie wezmą udział w głosowaniu i wybiorą najbardziej oryginalny przedmiot (mający nowe przeznaczenie) wykonany z z odpadów.

kwiecień 2014

 

Każda szkoła weźmie udział w pracach ogrodniczych przy wsparciu lolanej społeczności, działania te zostaną sfilmowane, filmy zostaną umieszczone na stronie projektu / Ekoblogu.

maj 2014

 

Tydzień Ekologii:

- zaprezentowanie modelu ekomiasta w ‘Zielonych kącikach Comeniusa’,

- wydanie pierwszego numeru ekogazetki.

maj 2014

 

Autoewaluacja, wysłanie raportu do Narodowej Agencji.

czerwiec 2014

 

Prezentacje szkół, przedstawienie krajów, kultury, tradycyjnej muzyki, tańca, sztuki, jedzenia i.t.p.

podczas spotkań partnerów

 

Rozpowszechnianie działań związanych z wprowadzeniem zasady 3R.

w trakcie trwania projektu

 

Rozpowszechnianie przygotowanych broszur, plakatów, albumów cyfrowych, strony internetowej.

w trakcie trwania projektu

Załącznik 4

Harmonogram działań w ramach projektu

„Eko-logiczne nastolatki Europy”

w roku szkolnym 2014/2015

 

Działanie

Data rozpoczęcia

 

Wideo konferencja z udziałem uczniów i nauczycieli.

wrzesień 2014

 

Przygotowanie do kolejnej mobilności- wykonanie ubrań z odpadów.

październik 2014

 

Ogłoszenie wyników konkursu ‘Moda ekologiczna’ na stronie internetowej projektu i na Eco- blogu.

listopad 2014

 

Trzecia mobilność (Turcja):

- każda szkoła przygotuje swoje projekty do ‘Pokazu mody ekologicznej’,

- zwiedzanie terenów chronionych, centrów przetwarzania odpadów,

- warsztaty,

- ewaluacja zewnętrzna.

listopad 2014

 

Wprowadzanie zasady 3R: Recycle (przetwarzanie):

- rozpoczęcie kampanii mającej na celu promocję przetwarzania odpadów,

- umieszczenie w szkole pojemników do segregacji (plastik,cmetal, papier, baterie),

- poszukiwanie najlepszych praktyk dotyczących ekologii i oszczędnego zużycia energii.

grudzień 2014/

styczeń 2015

 

Wycieczka edukacyjna:

- odwiedzenie centrum przetwarzania odpadów,

- wykonanie dokumentacji fotograficznej, sporządzenie notatek,

-umieszczenie informacji na temat wizyty i powodów dla których warto segregować śmieci.

luty 2015

 

Nakręcenie 2 krótkich filmów:

- 3 kraje nakręcą film o segregowaniu śmieci w domach,

- 3 kraje nakręcą reklamy na temat ekologii.

marzec 2015

 

Czwarte spotkanie partnerów:

- eco-wystawa garncarstwo,

- zewnętrzna ewaluacja,

- zajęcia na świeżym powietrzu- wędrówka w terenie,

- prezentacja filmów,

- warsztaty: model eko- miasta.

kwiecień 2015

 

Zaprezentowanie makiety eko- miasta w Kąciku Comeniusa.

maj 2015

 

Zebranie dokumentacji i publikacja 2-go numeru gazetki ekologicznej.

maj 2015

 

Przygotowanie książki adresowej zawierające dane osób biorących udział w projekcie, w celu podjęcia dalszej współpracy.

maj 2015

 

Przygotowanie raportów końcowych.

czerwiec 2015

 

Prezentacje szkół, przedstawienie krajów, kultury, tradycyjnej muzyki, tańca, sztuki, jedzenia i.t.p.

podczas spotkań partnerów

 

Rozpowszechnianie działań związanych z wprowadzeniem zasady 3R.

w trakcie trwania projektu

 

Rozpowszechnianie przygotowanych broszur, plakatów, albumów cyfrowych,

strony internetowej projektu, Eco- blogu.

w trakcie trwania projektu

Załącznik 5

Regulamin uczestnictwa w wyjazdach zagranicznych

projektu „Eko-logiczne nastolatki Europy”

w ramach programu Comenius Partnerskie Projekty Szkół

INFORMACJE OGÓLNE

  1. W ramach realizacji projektu „Eko-logiczne nastolatki Europy” Programu Comenius Partnerskie Projekty Szkół, przewiduje się wyjazdy do szkół partnerskich oraz wizytę partnerów zagranicznych w Gimnazjum w Dębnicy Kaszubskiej.
  2. Ze względu na niewielką ilość uczniów, którzy mogą uczestniczyć w tych wyjazdach traktowane są one jako wyraz uznania dla uczniów wyróżniających się zaangażowaniem w realizację projektu.
  3. Przyjmuje się zasadę zgodnie z którą uczeń może brać udział w wyjeździe zagranicznym jeden raz, zastrzega się jednak możliwość ponownego wyboru ucznia w sytuacji, w której nie można wskazać innych uczniów, gwarantujących pełną realizacją celów zaplanowanych podczas wyjazdu zagranicznego.
  4. Wyjazdy są opłacone z grantu otrzymanego przez szkołę (zakup biletów lotniczych, ewentualnie koszty zakwaterowania w hotelu - w przypadku braku możliwości goszczenia przez partnerów zagranicznych), uczeń zobowiązany jest jednak posiadać kieszonkowe na drobne wydatki nie pokrywane z grantu, w kwocie określonej każdorazowo przez koordynatora i podanej do wiadomości przed wyjazdem.
  5. Kierownikiem wyjazdu jest koordynator projektu, a opiekę nad młodzieżą sprawuje nauczyciel wskazany przez Dyrekcję szkoły, uczestniczący w realizacji projektu.
    1. Przy kwalifikacji na wyjazdy uwzględniane będą następujące kryteria:
      1. stopień znajomości języka angielskiego i zaangażowanie w proces nauczania języka angielskiego (możliwe jest przeprowadzenie testu kompetencji językowych, konsultacje z nauczycielami języka angielskiego),
      2. liczba i jakość wykonywanych w trakcie projektu zadań,
      3. frekwencja na zajęciach,
      4. terminowość realizacji zadań,
      5. dyspozycyjność,
      6. zachowanie (ocena z zachowania co najmniej dobra, konsultacje z wychowawcą i nauczycielami uczącymi w razie wystąpienia wątpliwości).
  1. W szkole powołany jest zespół rekrutacyjny, który dokona rekrutacji uczniów biorących udział w wyjeździe. Zespół liczy co najmniej 4 osoby i składa się z przedstawiciela Dyrekcji szkoły, koordynatora oraz dwoje nauczycieli uczestniczących w zajęciach grupy projektowej.
  2. W przypadku, gdy liczba chętnych przekroczy ilość uczniów, którzy mogą wziąć udział w wyjeździe, utworzona zostanie grupa rezerwowa.
  3. Niemożność wyłonienia uczestników wyjazdu według określonych powyżej kryteriów spowoduje konieczność przeprowadzenia losowania.
  4. W przypadku rezygnacji ucznia zakwalifikowanego do wyjazdu, do udziału w wyjeździe zostanie zaproszony uczeń z listy rezerwowej.
  5. Jeżeli uczeń zakwalifikowany na wyjazd do szkoły partnerskiej zrezygnuje z tego wyjazdu, rodzic / opiekun prawny ucznia zobowiązuje sie do poniesienia kosztów wynikających z tej rezygnacji (zmiana nazwiska na bilecie lotniczym, odwołanie rezerwacji, wszelkie koszty pobytu i transportu w razie braku możliwości zmiany rezerwacji, itp.).
  6. Przyjęcie ucznia ze szkoły partnerskiej nie jest równoznaczne z zakwalifikowaniem się do wyjazdu.

ZASADY UCZESTNICTWA W WYJAZDACH.

  1. Uczeń może wziąć udział w wyjeździe wyłącznie za pisemną zgodą rodziców / opiekunów prawnych.
  2. Uczeń w terminie określonym każdorazowo przez koordynatora zobowiązany jest dostarczyć komplet dokumentów (zgoda rodziców, zgoda na udzielenie pomocy medycznej, karta informacyjna, paszport ważny minimum pół roku w chwili wyjazdu itp.) oraz pisemnego potwierdzenia zapoznania się z regulaminem wymiany.
  3. Każdy uczestnik wyjazdu musi być do niego odpowiednio przygotowany (odpowiedni ubiór, obuwie, dokumenty itp.)
  4. Każdy uczestnik zobowiązany jest bezwzględnie przestrzegać poleceń kierownika wyjazdu i opiekunów.
  5. Każdego uczestnika wyjazdu obowiązuje bezwzględny zakaz:
    1. samodzielnego – bez zgody kierownika wymiany - oddalania się od grupy,
    2. kąpieli i używania sprzętu pływającego bez zgody kierownika wyjazdu,
    3. spożywania alkoholu i substancji psychoaktywnych w jakiejkolwiek postaci,
    4. palenia papierosów.
    5. Uczestnicy wyjazdów mają bezwzględny nakaz przestrzegania ciszy nocnej obowiązującej w danym obiekcie i przebywania w tym czasie w miejscu wyznaczonym na nocleg.
    6. Wszystkich uczestników wyjazdu obowiązuje ustalony program i rozkład czasowy dnia.
    7. Wszystkich uczestników wyjazdu obowiązuje przestrzeganie przepisów BHP, przeciwpożarowych i kodeksu ruchu drogowego.
    8. Każdy uczestnik wyjazdu zobowiązany jest zachowywać się kulturalnie, dbać o dobre imię szkoły i kraju oraz nie naruszać godności partnerów reprezentujących inną kulturę, religię czy przekonania.
    9. W przypadku nie podporządkowania się postanowieniom niniejszego regulaminu nastąpi wykluczenia ucznia z dalszego udziału w Projekcie, obniżenie oceny z zachowania oraz zastosowanie kar przewidzianych w statucie szkoły.
    10. W przypadku wyrządzenia szkody przez uczestnika wyjazdu odpowiedzialność finansową ponoszą rodzice.
    11. Regulamin obowiązuje od momentu zbiórki przed wyjazdem do momentu zakończenia wyjazdu przez koordynatora.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE.

  1. Koordynator zastrzega sobie prawo zmiany postanowień niniejszego regulaminu w przypadku zaistnienia nieprzewidzianych okoliczności niezależnych od niego.
  2. W przypadkach spornych decyzję podejmie komisja złożona z przedstawiciela Dyrekcji szkoły, koordynatora i co najmniej jednego nauczyciela realizującego projekt.
  3. Aktualna treść regulaminu jest dostępna u koordynatora projektu oraz na stronie internetowej szkoły.

 

W dniu 16 kwietnia 2014 roku 18 uczniów biorących udział w realizacji projektu „Eko-logiczne nastolatki Europy” pod opieką Agnieszki Dąbrowskiej i Janusza Krawczyka, wzięło udział w akcji sadzenia drzew. Akcja została zorganizowana dzięki uprzejmości pracowników Nadleśnictwa Leśny Dwór, a uczniom towarzyszyli Zastępca Nadleśniczego Grzegorz Goliszek, leśniczy Robert Tyrkinhejm i pracownik Nadleśnictwa Leśny Dwór Alicja Romanowska. Każdy uczeń miał możliwość posadzenia lipy, bo właśnie sadzenie tego gatunku zaplanowano, na terenie oddalonym o około 500 metrów od szkoły. Pan leśniczy Robert Tyrkinhejm przygotował numerki do losowania, które wskazywały kolejność sadzenia. Uczniowie wykonali wcześniej plastikowe opaski, na których widnieją imiona osób sadzących drzewa, do tego celu użyli zużytych plastikowych butelek (wcielając w życie zasadę Reuse- ponownego użycia). Dzięki dogodnej lokalizacji terenu sadzenia, uczniowie będą mogli obserwować proces wzrostu drzew.

  • dsc00082
  • dsc00109

Zaangażowanie uczniów podczas sadzenia drzew było widoczne, najpierw z zapałem kopano dół, następnie w odpowiedni sposób wkładano sadzonkę lipy (właściwe rozmieszczenie korzeni jest istotne), by przysypać dół i utwardzić miejsce wokół drzewka. Być może brzmi to wszystko na bardzo proste zadanie, ale już kopanie dołów, ze względu na rodzaj podłoża, przysporzyło nie lada wysiłku. Po zakończeniu zadania, uczniowie zostali zaproszeni przez pracowników Nadleśnictwa Leśny Dwór na ognisko i herbatę z lipy. Pogoda i nastroje dopisywały, nic więc dziwnego, że wszyscy chcieli przedłużyć pobyt na łonie natury. Mamy nadzieję, że wszystkie drzewka się przyjmą i tak jak we fraszce Jana Kochanowskiego „Na lipę” będą zapraszały przechodzące osoby:

Gościu, siądź pod mym liściem, a odpoczni sobie!
Nie dójdzie cię tu słońce, przyrzekam ja tobie,
Choć się nawysszej wzbije, a proste promienie
Ściągną pod swoje drzewa rozstrzelane cienie.
Tu zawżdy chłodne wiatry z pola zawiewają,
Tu słowicy, tu szpacy wdzięcznie narzekają.
Z mego wonnego kwiatu pracowite pszczoły
Biorą miód, który potym szlachci pańskie stoły.
A ja swym cichym szeptem sprawić umiem snadnie,
Że człowiekowi łacno słodki sen przypadnie.
Jabłek wprawdzie nie rodzę, lecz mię pan tak kładzie
Jako szczep napłodniejszy w hesperyskim sadzie.

‘ZIELONE PIĄTKI’ W RAMACH REALIZACJI PROJEKTU

„EKO-LOGICZNE NASTOLATKI EUROPY”

Począwszy od miesiąca stycznia 2014 roku, w Zespole Szkół w Dębnicy Kaszubskiej organizowany jest w pierwszy piątek miesiąca Zielony Piątek. Ideą organizowania tego dnia jest przypomnienie uczniom i nauczycielom o potrzebie zwrócenia uwagi na problemy związane z ochroną przyrody. W tym dniu każda osoba proszona jest o wyłączenie niepotrzebnych urządzeń elektrycznych. W celu wprowadzenia do tej tradycji elementu zabawy uczniowie i nauczyciele są proszeni o posiadanie zielonego elementu stroju. Każda osoba wchodząca do szkoły, która ma zielony element ubioru otrzymuje numerek, który bierze udział w losowaniu drobnych upominków związanych z realizowanym projektem. Kolejne edycje Zielonego Piątku zawierają element, który różni je od poprzedniej:

  • w styczniu, uczniom przybijano pieczątkę z logo projektu,
  • w marcu, uczniowie otrzymali zielone wstążeczki,
  • w kwietniu i maju uczniowie przynosili baterie i nakrętki, za co otrzymywali ciasteczka upieczone przez członków grupy projektowej.

Pomysłodawcom tego dnia przyświecała idea przybliżenia działań związanych z szeroko pojętą ochroną środowiska, promując zasadę małych kroków w celu uzyskania w końcowym efekcie większych celów. Uczniowie poprzez aktywny udział w tym dniu mają zrozumieć potrzebę własnych działań zmierzających do ochrony przyrody.

 

 

  • img_7651
  • img_7657

Sprawozdanie ze spotkania

z dr Robertem Jaworskim z Akademii Pomorskiej w Słupsku

na temat sposobów oszczędzania energii

W dniu 3 marca 2014 roku w Zespole Szkół w Dębnicy Kaszubskiej na 6 godzinie lekcyjnej miało miejsce spotkanie z dr Robertem Jaworskim z Akademii Pomorskiej w Słupsku, kierującym „Akademickim Centrum Czystej Energii” na temat sposobów oszczędzania energii. W spotkaniu wzięło udział 27 osób z klas I- III zainteresowanych tematyką, a także uczniowie klasy III c w ramach lekcji geografii. Zaproszony gość przedstawił prezentację zawierającą sposoby oszczędzania energii począwszy od najprostszych dostępnych dla każdego człowieka, skończywszy na najbardziej zawansowanych sposobów produkcji czystej energii. Podczas spotkania zostało przeprowadzone doświadczenie, do którego zostały wykorzystane cztery płytki: biała, czarna, czarna z izolacją, czarna z izolacją i szkłem. Każda z płytek była podłączona do termometru. Płytki zostały poddane działaniu lampy- nagrzewane były w trakcie spotkania, przed rozpoczęciem doświadczenia prowadzący zadał uczniom pytanie, która z płytek osiągnie najwyższą temperaturę. Uczniowie głosowali w następujący sposób:

- biała płytka- 0 osób

- czarna płytka- 2 osoby

- czarna płytka z izolacją- 21 osób

- czarna płytka z izolacją i ze szkłem- 16 osób.

Na końcu spotkania odczytano wyniki pomiarów temperatury, z których wynikło, że najwyższą temperaturę osiągnęła płytka koloru czarnego z izolacją i ze szkłem. W ten sposób udowodniono, że izolowanie budynków pozwala na kumulację energii cielnej wewnątrz pomieszczeń.

W spotkaniu wzięli udział: nauczyciel geografii Janusz Krawczyk i koordynator projektu Agnieszka Dąbrowska. Uczniowie podziękowali gościowi za przybycie do szkoły, wręczając upominki związane z projektem „ Eko-logiczne nastolatki Europy”.'

 

  • img_7716
  • img_7717

 

 

Sprawozdanie z udziału uczniów w „Nocy Nietoperzy”

  • organizowanej przez Park Krajobrazowy „Dolina Słupi”

w dniu 6 czerwca 2014 roku

W dniu 6 czerwca 2014 roku grupa ośmiu uczniów pod opieką Janusza Krawczyka i Agnieszki Dąbrowskiej wzięła udział w Słupskiej Nocy Nietoperzowej- imprezie edukacyjnej organizowanej przez Pomorski Zespół Parków Krajobrazowych Oddział Zespołu w Słupsku Park Krajobrazowy „Dolina Słupi” i Koło Chiropterologów „Salamandra” działające przy Uniwersytecie Gdańskim. Spotkanie podzielone było na dwie części:

  • teoretyczną- wykład w sali edukacyjnej PK „Dolina Słupi”, prowadzący Anna  Zapart i Grażyna Sadowska- w tej części zostały przedstawione podstawowe informacje dotyczące tych ssaków, gatunków nietoperzy, terenów występowania, ich siedlisk, sposobu odżywiania się, trybu życia. Uczestnicy mieli możliwość zadawania pytań, przyjrzenia się z bliska modelowi szkieletu tego ssaka, a co najważniejsze pozbyli się obaw, co do tych zwierząt. Dowiedzieli się, że dzięki nietoperzom ludzie nie są narażenie na ataki nadmiernej ilości owadów ( jeden nietoperz jest w stanie upolować w ciągu nocy około dwóch tysięcy komarów i innych dokuczliwych dla ludzi owadów).
  • zajęcia w terenie- nasłuchy detektorowe i odłowy w pobliżu stawku przy ulicy Orzeszkowej w Słupsku, organizatorzy uzyskali formalne pozwolenie na odłów nietoperzy (zwierzęta te objęte są ochroną), rozstawiono dwie siatki w odległości około 100 metrów i oczekiwano na zachód słońca, kiedy to nietoperze opuszczają swoje schronienia i rozpoczynają polowanie. Po około pół godziny oczekiwania, w siatką umieszczoną w miejscu bardziej ustronnym złapały się dwa okazy- panie prowadzące spotkanie delikatnie wyplątały zwierzęta, dokonały oględzin, oznaczyły gatunek (były to karliczki ), płeć, a następnie zważyły i zmierzyły złapane okazy.

Ta kameralna w swym założeniu impreza była doskonałą okazją do poznania tych pasjonujących ssaków, o których obiegowa opinia jest dla nich często krzywdząca. Właśnie tego rodzaju spotkania prowadzone przez specjalistów- pasjonatów, przyczyniają się do podniesienia wiedzy młodych ludzi na tematy przyrodnicze.

 

 

 

  • DSC00397
  • DSC00411

Sprawozdanie z działalności patroli energetycznych
i przyznania „Flagi Energii’

Na początku grudnia zostały powołane do życia patrole energetyczne- w skład patroli weszły po dwie osoby z grupy projektowej. Jednocześnie opracowany został zakres obowiązków patroli:

  • monitorowanie zużycia energii w szkole poprzez patrolowanie klas lekcyjnych i innych pomieszczeń szkolnych po zakończeniu zajęć- wypełnianie arkusza patrolu (ilość urządzeń niewyłączonych po zakończeniu pracy). Jednorazowo szkoła miała być patrolowana przez trzy pary uczniów. Na lekcjach papieroplastyki przygotowane zostały plakietki dla członków patroli,
  • zwracanie uwagi na problem wyłączania niepotrzebnych urządzeń elektrycznych, - wykonanie broszurki dotyczącej prostych sposobów oszczędzania energii- rozpowszechnianie broszurek w środowisku lokalnym.

Porównano zużycie energii w pierwszym miesiącu działania patroli, w grudniu 2012 roku zużyto 7120Kwh, a w grudniu 2013 roku (przy takiej samej ilości dni pracy) 6640 kWh.

Równocześnie uczniowie przygotowali na warsztatach biologicznych pod kierunkiem nauczyciela biologii projekt „Zielonej Flagi Energii”. Po podliczeniu wyników, zostały przyznane flagi trzem opiekunom klas, w której patrole energetyczne zaznaczyły najmniejszą ilość pozostawionych urządzeń elektrycznych. Flagi zostały wręczone na apelu opiekunom sal:

  • 10- Lidii Wrotniak,
  • 26- Izabeli Tyburskiej,
  • 28- Magdalenie Jankowskiej- Potrząsaj.

Broszurka dotyczaca oszczedzania energii.pdf

 

 

 

  • IMG_7679
  • IMG_7676

Raport z drugiego spotkania krajów partnerskich w ramach realizacji
projektu Comenius Partnerskie Projekty Szkół
„Eko-logiczne nastolatki Europy”
Hiszpania 09-14.03.2013 roku

W drugim spotkaniu krajów partnerskich realizujących projekt, wzięli udział partnerzy z:

  • Wielkiej Brytanii,
  • Turcji,
  • Hiszpanii,
  • Włoch,
  • Polski.

W skład polskiej delegacji weszło dwoje nauczycieli:

  • Agnieszka Dąbrowska- koordynator ze strony Polski, nauczyciel języka angielskiego,
  • Lidia Wrotniak- nauczyciel biologii,

i czworo uczniów:

  • Agnieszka Suchocka- uczennica klasy II a,
  • Filip Żukowski- uczeń klasy III a,
  • Laura Matyjasik- uczennica klasy III d,
  • Szymon Goliszek- uczeń klasy III d.

Spotkanie miało miejsce w Hiszpanii w terminie 09.03-14.03.2014 roku. Na lotnisku czekała na polską grupę sekretarka szkoły w Quer Maribel Sanchez, następnie polska grupa udała się do oddalonego o około 60 kilometrów od Madrytu- miasta Guadalajara, w którym zakwaterowano uczestników projektu. Wieczorem, wszyscy uczestnicy mobilności spotkali się przy wspólnym posiłku. Była to okazja do powitań tych członków grupy, którzy mieli okazję uczestniczyć w poprzednim spotkaniu i przedstawienia nauczycieli i uczniów, którzy po raz pierwszy uczestniczyli w spotkaniu grup projektowych.